Tankar om barn och att vara förälder

Varför blir allt så jobbigt när man får barn? Eller redan innan man får barn? Alla kommentarer om att passa på att sova nu, för det kan du glömma när bebisen kommer, eller ingenting blir sig likt när bebisen kommer! Vi har en otroligt "lätt" och "snäll" bebis (tycker egentligen inte om att använda det ordet för är andra bebisar då elaka?).
Sedan Tyra varit nyfödd har hon kanske gallskrikit så att hon varit otröstig max 10 gånger. De gånger hon skrikit så har hon varit rädd eller haft ont någonstans. Vi får (nu mera) sova gott på nätterna, inatt somnade hon 19.30, fick välling kl.05och somnade om till 8.20. Hon äter bra med mat och går upp i vikt. Hon är för det mesta glad och nöjd, har varit ganska tidig med att sitta och krypa och utvecklas perfekt! Men sådant här får man egentligen inte skriva eller säga något om för då är det skryt eller överdrifter?! När man är småbarnsförälder förväntas man vara trött, smågrinig och gnälla över det ena eller det andra. Men om man inte är trött, grinig eller gnällig då? Ska man då sitta tyst eller överdriva de få problem man har?
Jag menar inte att mammor och pappor inte ska få vara trötta eller gnälliga. Jag vet de som har eller har haft det RIKTIGT jobbigt och jag tycker otroligt synd om dem och är IMPONERAD över hur mycket de klarar. Men jag vill kunna vara stolt och glad över hur BRA vi har det just nu! Kanske får man det barn man förtjänar eller så får man det barn man klarar av?!


Vårt A-barn, som precis ätit gröt med blåbärspuré!

Kommentarer
Postat av: Emmy

Känner precis som du, vi har nog också ett rätt "lätt" barn.. men R brukar säga att det är jobbigt ibland.. men då skulle han veta hur andra har det... jag VEt att vi har ett lätt barn i jämförelse med många andra.. men som sagt det är inte ofta man går runt och säger det..



Visst har vi tuffa perioder.. men de är inte tuffa i jämförelse...



2009-01-24 @ 14:23:38
URL: http://emmyt.blogg.se/
Postat av: Frida

Klart du ska vara stolt och glad och säga det. Vi är också det och borde inte klaga på att Adam inte gillar välling o gröt - det är ju faktiskt småsaker i sammanhanget.

Kram F

2009-01-24 @ 14:41:58
Postat av: Fridas favoriter

Det är ju trist om det ska vara standard att beklaga sig, tycker du gör rätt som gör tvärtom :) Det är tillräckligt många som beklagar sig så det räcker och blir över (man kan ju bli avskräckt för mindre) ;)

2009-01-24 @ 16:07:21
URL: http://friiidasfavoriter.blogg.se/
Postat av: SOFIA

Vilket otroligt bra inlägg... och du har så rätt i att du ska kunna säga att ni har ett "lätt" barn... Varför ska man hitta på något att gnälla över om man inte behöver.. :)



Kramar

2009-01-24 @ 20:46:48
URL: http://sofiaoniklas.blogg.se/
Postat av: Frida

Har funderat lite; är det vi själva som tycker att vi skryter om vi säger hur bra vi har det (jantelagen) eller är det någon som verkligen uttrycker det?

Sedan måste jag säga att jag själv inte kan förstå hur man kunde vara trött före man fick barn. Då sov man ju jämt. De oanade krafterna men får, vid tuffa perioder av lite sömn, är ju helt fantastiska, tänk vad mycket man orkar för någon man älskar så mkt!

2009-01-24 @ 21:18:00
Postat av: Elin

Emmy: Johan kan också säga ibland att vi har haft en "helvetesnatt" om Tyra varit vaken ett par ggr. Men jag vet att det kan vara en BRA natt för andra!Sofia: nej, man ska nog gnälla så lite som möjligt ;-)

Frida: Det är nog mycket jag som inte vill "skryta". Träffade en halvkompis som direkt vi träffades frågade hur jobbigt allt var och om jag var trött. Hon kikade konstigt på mig när jag sa att vi inte alls hade det jobbigt!

Jag håller med... HUR kunde man vara trött INNAN man fick barn? Haha!

2009-01-24 @ 23:33:42
URL: http://heltsubjektiv.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja det undrar jag med. Jag tror det är en myt eller föreställning att det ska vara så jobbigt att ha barn. Och är det inte det så antingen LJUGER eller SKRYTER man... läs gärna mitt blogginlägg om senaste mama, där utvecklar jag den tanken lite.

2009-01-25 @ 16:10:32
URL: http://litenoettrig.blogg.se/
Postat av: tella

äkta! man får då aldrig tala om att man har det bra..det ska bara vara gnäll..annars är man knäpp. sjukt va.

2009-01-25 @ 19:52:19
URL: http://tellas.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tycker du ska njuta! Och så tycker jag att det är BRA att det blir en lite nyanserad bild av att ha barn, att det faktiskt inte behöver vara jobbigt utan mest är kul. Kram kram

2009-01-25 @ 20:03:20
URL: http://loranga.wordpress.com
Postat av: Sandra

Jag tror att man ofta tappar perspektivet och klagar för rätt löjliga saker "i onödan" mest för att det är så otroligt omtumlande att bli förälder, när allt i tillvaron verkligen förändras. Så är det iaf för mig. Det är såklart tuffare om man har en bebis som sover/äter dåligt, sömnbrist gör en personlighetsförändrad, tyvärr inte till det bättre. Men det är SÅ viktigt att komma ihåg att glädjas och verkligen njuta av sitt fantastiska barn, lätt eller ej. Bra inlägg tycker jag! Fin blogg har du också :-)

2009-01-26 @ 11:25:32
URL: http://frusandra.wordpress.com
Postat av: Frida

Folk klagar generellt sätt för mkt, barn eller ej! Har hört att 75% av det man säger är klagan - tragiskt om det stämmer!

Tredje inlägget från mig, måtte det bli bättre väder snart ;-)

2009-01-26 @ 12:55:42
Postat av: Caroline

Bra skrivet! Jag vet inte hur många som säger att de måste hinna resa, festa, sova ut, göra karriär, shoppa med mera med mera innan de bildar familj. Det är som om de anser/tror att livet är slut efter att ett barn är fött. :(

2009-01-26 @ 21:14:54
URL: http://carolineskriverdagbok.blogg.se/
Postat av: Rachel

Jag tycker det är lättare än jag trodde det skulle vara. Vi har iof fått en glad & nöjd tjej. Självklart är man trött ibland, men vem är inte det.. Kram!

2009-01-27 @ 00:00:38
URL: http://iamrachel.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra inlägg. Själv har jag inga barn men kanske får en vacker dag :) Det känns skönt o höra att det inte behöver vara så jobbigt. Jag tror att mycket handlar om inställningen, som i allt annat.



Hoppas det går bra med repandet i huset, Kram.

2009-01-27 @ 09:02:03
URL: http://www.lindakyro.blogspot.com
Postat av: Erika

håller med precis. Elwira är också ett A-barn och jag är glad och stolt över att hon är glad och duktig och det säger jag ofta och gärna :-) mycket blir också vad man gör det till och vad man har för inställning. Kram!

2009-01-27 @ 19:11:08
URL: http://onechicmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0